Aktieinkomster
Likes
749
Antal inlägg
1067
Följare
52
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en investerare, entreprenör och företagare med ett stort intresse för investeringar och ekonomi. På min blogg här kommer ni att få följa min resa och min utveckling gällande just mina olika investeringar och mitt företagande. Skrivandet är en stor del av min vardag så ni kommer nästan kunna följa mig och mitt företag i realtid, varje dag.
Kontakt email

RSS

RSS feed
17 timmar

Morgonkollen: En svag inledning på börsveckan 

Nu kan ni ta del av Morgonkollen både via mejl och via direktlänken här. Om ni vill få morgonrapporterna till er mejl varje börsmorgon så anmäler ni er enkelt och gratis här.

Att alltid ha koll på vad som händer på marknaden är A och O när det kommer till investeringar och jag hoppas att jag hjälper er med det via mina dagsrapporter.

 

 

Ha en trevlig dag!
David 

Taggar (blogg): 
2 dagar

Bolagsgenomgång: Wifog- nytänkande på hög nivå

Jag har nyligen kollat på det spännande och intressanta bolaget, Wifog samt även haft turen att ställa några relevanta frågor direkt till bolagets vd, Peter Håkansson. Här nedanför hittar ni både bolagsgenomgången och intervjun och det vore även väldigt roligt att höra vad ni har att säga om bolaget så släng gärna iväg en kommentar med era tankar här nedanför.

 

Wifog affärsidé:  

Wifogs affärsidé går ut på att erbjuda annonsfinansierade tjänster som t.ex. mobilsurf, telefoni, SMS-tjänster och möjligheterna till att köpa alltifrån biobiljetter till glass och olika presentkort med mera. Hela modellen fungerar så att kunderna tjänar in poäng via att ta del av annonser och poängen kan sedan användas till att finanserna några av de ovanstående sakerna.

En intressant detalj i hela Wifogs affärsidé är att man i realtid kan följa sitt poängsaldo och på så sätt väldigt enkelt se hur möjligheterna ser ut just för stunden gällande t.ex. mobilsurf eller någonting annat. Det hela förklaras väldigt enkelt i videoklippet här nedanför och i alla fall jag tycker att det här är en riktigt intressant affärsidé som har potential att ta alltifrån hela telekombranschen till shoppingindustrin in i en nya era för även om branscherna ligger långt fram redan idag så var det ett bra tag sedan det kom in någonting riktigt nytt och nytänkande och sådant behövs alltid.      

 

 

Snabbfakta om Wifog:  

  • Cirka 65 miljoner i börsvärde
  • Aktien har stigit med nästan 45 % i år
  • Aktien handlas på Nasdaq First North i Sverige
  • Wifogs tjänster är unika på den svenska marknaden
  • Wifog håller just nu på att positionera sig för att bemöta efterfrågan på marknaden för mobilannonsering via t.ex. nya tjänster med mera

 

Intervju med Wifogs vd, Peter Håkansson: 

 

Wifogs affärsidé innehåller mycket nytänkande hur kläcktes idén från första början?

Embryot var en utvecklad och modern version av gamla ”Gratis-tel” och ”FreePhone” där man blev avbruten av reklaminslag under, innan och efter samtal. Det var i längden outhärdligt ur ett användarperspektiv, men konceptet ”sponsored data” likväl som ”sponsored media” är väldigt tilltalande och med smarphones kan man göra användarupplevelsen hur bra som helst.
 

Hur tycker du att det här nya alternativet när det kommer till tele-abonnemang har tagits emot av marknaden?
  
Mitt väldigt ärliga svar är att vår incitaments-, aktivitets-, lojalistsplattform är suverän och de flesta som använder den gör vågen. Vår operatörstjänst har inte hållit måttet däremot. Därför slöt vi avtal med Tele2 så att Comviqs och Tele2s användarbas kan använda Wifogs plattform och bli av med sina räkningar. Vi fasar samtidigt ut Wifog Mobile och inriktar oss på det vi är bäst på och överlåter med varm hand operatörskapet åt de etablerade aktörerna.
 

Hur ser ni på konkurrensen? Är de ”klassiska” telekomföretagen era största konkurrenter?

Tvärt om faktiskt! Operatörerna är våra bästa vänner. Vårt avtal med Tele2 är det första i en serie av liknande avtal som vi räknar med att sluta.
Vi behöver volym för att kunna skapa värden för användarna och för våra partners – för e-handlare och återförsäljare, för annonsörer, för de som köper data och användarundersökningar och för andra partners. Operatörerna har stora användarbaser men ofta ganska lågt kundengagemang. Vi kan aktivera och engagera deras användare och därmed bidra med värden för konsumenterna, för operatörerna och för oss själva.

Vi har flera roller och har därför flera konkurrenter. Alla som säljer reklamytor tävlar ju om samma reklamkaka, alla som tillhandahåller marknadsundersökningar och testpaneler och databaserade analysunderlag erbjuder något som kan liknas vid vad vi tillhandahåller, liksom alla de som genererar leads och avslut mot kommission för on- och off-linehandel.  Men konkurrens är bra!

 

Hur snabbt tror du att marknaden vänjer sig vid sådana här nya alternativ och vad satsar ni på för tillväxt?
 
Vi märker ett snabbt ökande intresse, inte minst från operatörshåll runt om i världen och gammelmedias problem leder till behov av nya kanaler. Dessutom kan vi erbjuda något som är helt och hållet är på konsumentens villkor och nytta. Alla vi vanliga människor får tillgång till vårt eget konsumentvärde vid vardagliga aktiviteter – om och när vi vill. Det känns fräscht och ligger i tiden.

Det dyker ju upp liknande initiativ på olika håll vilket ju bekräftar den bilden. Ett exempel är Australiensiska Unlockd, som tillhandahåller en teknik för mobil annonsering – vilket ju är ett av våra intäktsben, fick just in Murdoch som ägare och har fått fin uppmärksamhet runt om i världen. Jag tror och hoppas att fler och kanske lite mer sofistikerade lösningar än just Unlockd.

Vi är rustade för snabb tillväxt på nya marknader och har stor nytta av de skalfördelar en stor samlad användarbas ger vad gäller teknikutveckling och partneravtal.
Ju fler vi är, desto bättre förmåga att tjäna pengar har vi och desto mindre kostnad per användare...

 

Vad är ert nästa stora steg om vi både kollar på den närmsta tiden och ungefär 5 år framåt?

Tillväxt, tillväxt, tillväxt! Nya marknader, utökad funktionalitet och förbättrad användarnytta eller fler sätt för våra användare att tjäna pengar, fler bra sätt att göra av med dem på och fler människor som gör det.

 

Jag vill nu slutligen rikta ett stort tack till Wifog och deras vd, Peter Håkansson för att de och han ville ställa upp och svara på dessa frågor så att den här intressanta bolagsgenomgången kunde bli komplett. Som sagt så vore det väldigt roligt att fortsätta prata om och diskutera Wifog i kommentarsfältet här nedanför så var inte blyga nu.   

 

David 

Taggar (blogg): 
3 dagar

Morgonkollen: Får vi en utförsäljning inför helgen? 

Nu kan ni ta del av Morgonkollen både via mejl och via direktlänken här. Om ni vill få morgonrapporterna till er mejl varje börsmorgon så anmäler ni er enkelt och gratis här.

Att alltid ha koll på vad som händer på marknaden är A och O när det kommer till investeringar och jag hoppas att jag hjälper er med det via mina dagsrapporter.

 

 

Ha en trevlig dag!
David 

Taggar (blogg): 
4 dagar

Morgonkollen: Kan den underliggande styrkan tränga sig igenom ännu en gång? 

Nu kan ni ta del av Morgonkollen både via mejl och via direktlänken här. Om ni vill få morgonrapporterna till er mejl varje börsmorgon så anmäler ni er enkelt och gratis här.

Att alltid ha koll på vad som händer på marknaden är A och O när det kommer till investeringar och jag hoppas att jag hjälper er med det via mina dagsrapporter.

 

 

Ha en trevlig dag!
David 

Taggar (blogg): 
5 dagar

Morgonkollen: En mer osäker börsöppning att vänta

Nu kan ni ta del av Morgonkollen både via mejl och via direktlänken här. Om ni vill få morgonrapporterna till er mejl varje börsmorgon så anmäler ni er enkelt och gratis här.

Att alltid ha koll på vad som händer på marknaden är A och O när det kommer till investeringar och jag hoppas att jag hjälper er med det via mina dagsrapporter.

 

 

Ha en trevlig dag!
David 

Taggar (blogg): 
6 dagar

Morgonkollen: Tempot skruvas upp och trendjakten fortsätter

Nu kan ni ta del av Morgonkollen både via mejl och via direktlänken här. Om ni vill få morgonrapporterna till er mejl varje börsmorgon så anmäler ni er enkelt och gratis här.

Att alltid ha koll på vad som händer på marknaden är A och O när det kommer till investeringar och jag hoppas att jag hjälper er med det via mina dagsrapporter.

 

 

Ha en trevlig dag!
David 

Taggar (blogg): 
22 augusti

Morgonkollen: En lugn inledning på veckan, börsen letar riktning 

Nu kan ni ta del av Morgonkollen både via mejl och via direktlänken här. Om ni vill få morgonrapporterna till er mejl varje börsmorgon så anmäler ni er enkelt och gratis här.

Att alltid ha koll på vad som händer på marknaden är A och O när det kommer till investeringar och jag hoppas att jag hjälper er med det via mina dagsrapporter.

 

 

Ha en trevlig dag!
David 

Taggar (blogg): 
25 juli

Morgonkollen: En lugn inledning på veckan men hänger allt på en skör tråd?

Nu kan ni ta del av Morgonkollen både via mejl och via direktlänken här. Om ni vill få morgonrapporterna till er mejl varje börsmorgon så anmäler ni er enkelt och gratis här.

Att alltid ha koll på vad som händer på marknaden är A och O när det kommer till investeringar och jag hoppas att jag hjälper er med det via mina dagsrapporter.

 

 

Ha en trevlig dag!
David 

Taggar (blogg): 
14 juli

Tre analyskoncept

Eftersom att bolagsanalyser och genomgångar är en stor del av min vardag så vill jag även dela med mig av det jag kommer fram till och mina tankar kring olika bolag, det var en av de stora anledningarna till att jag valde att starta Aktieinkomster i bloggformat för mer än fyra år sedan. Genom dessa år har jag kommit fram till framförallt tre analyskoncept som jag personligen tycker är riktigt givande och användbara och det tycker förhoppningsvis ni också.

Det första konceptet är mina ”vanliga” analyser som har en fundamental inriktning där jag grundligt går igenom respektive bolag och kollar på alltifrån affärsidén och affärsmodellen till framtidsutsikterna och riskerna med mycket mera. Dessa lite längre och grundliga analyser hittar ni här och mitt mål är att publicera minst en sådan i veckan.

Sedan har jag även mina så kallade Lunchanalyser där jag kikar på bolag som kan vara intressanta ur ett långsiktigt perspektiv och även där med fokus på det fundamentala. Dessa är lite kortare då hela tanken är att man ska hinna läsa igenom dem på sin lunchrast (därav namnet) och på så sätt löpande få inspiration och tips om intressanta företag på börsen. Ni hittar alla Lunchanalyser här.   

Slutligen har jag även mina snabbgenomgångar som kort och gott fokuserar väldigt mycket på den finansiella biten, framtidsmål och verksamhetsbeskrivning. Här är tanken att man på ett snabbt och smidigt sätt ska få en bra överblick av ett företag och om man tycker att det ser intressant ut kan man analysera det vidare. Även om det är just snabbgenomgångar så trycker jag in väldigt mycket konkret information som man kan komma väldigt långt med. Dessa snabbgenomgångar hittar ni flera exempel på här.    

Jag personligen tycker att de här tre analyskoncepten fungerar väldigt bra ihop då man t.ex. kan få upp intresset för ett företag via en snabbgenomgång eller en lunchanalys och sedan forska ännu mer via att läsa en mer genomgående analys. Men självklart är det ni läsare som bör säga vad ni tycker och tänker om mina analyskoncept, gillar ni dem? Gillar ni dem inte? Tycker ni att det finns någonting som jag kan göra bättre eller bör ändra på? Skriv gärna en rad eller två i kommentarsfältet här nedanför vad ni tycker och tänker så kan jag använd mig av era tankar och idéer till att utveckla dessa koncept ännu mer.

 

 

Tack på förhand!
David  

14 juli

Veckans ”citat”: ”Om du inte är beredd eller villig att delta i en nyemission…

Den här veckans citat är, ”Om du inte är beredd eller villig att delta i en nyemission bör du inte investera i företaget alls”

Hela grundtanken med en långsiktig investering är såklart alltid (eller bör i alla fall vara) att man tror på respektive företag och vill därför ta del av deras utveckling och vara med på deras fortsatta resa. Den grundtanken bör även innehålla viljan att stötta företaget t.ex. via en nyemission om läget blir tufft eller om de behöver ny finansiering av någon annan anledning, till t.ex. ett visst projekt eller investering med mera.

Om man inte är beredd att delta i en nyemission kommer inte bara ens aktier spädas ut om så skulle bli fallet, då innebär det att man på något underliggande sätt egentligen heller inte tror på företaget och då har man missat hela grundtanken. Självklart finns det olika typer av nyemissioner och olika anledningar till att företag väljer att genomföra dem men och självklart måste man bedöma varje enskild situation när den väl kommer men grundtanken bör i alla fall vara att man ska tro så mycket på ett företag man investerar i på lång sikt så att man är beredd att delta i en nyemission och stötta det om så behövs.

 

Vad tycker ni om det här tankesättet?

 

David         

Taggar (blogg): 

Sidor

Blog Archive

Blog Archive
2016 (523)
Aug (7)

Taggar