Spartacus
Likes
148
Antal inlägg
346
Följare
40
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
4 juli 2016

Investeringar i E-sport

E-sport (elektronisk-sport) är en beteckning på tävlingar som görs i olika sorters data- eller konsollspel.
 

 

Begreppet sägs härstamma från Sydkorea där sporten utvecklades på en större skala. Det var spelet Starcraft, utvecklat av Blizzard, som stenen i rullning. Ett spel där man kan spela en av tre raser, terrans (människor), zergs (insektsliknande, koloni byggande ras) eller protoss (utomjordingar med avancerad teknologi och kastindelat samhälle).
 

Sverige har inte varit sena på bollen heller, relativt resten av världen, utan näst efter Sydkorea så har svensk media varit först ute med att göra TV av större events. Mest täckning av e-sport i TV här har troligen TV4 och TV6 haft, ägda av Bonnier respektive MTG (Modern Times Group).

Största sajten för direktsänd videoströmning av e-sport är Twitch.tv. Sajten lanserades 2011 men står nu för ca 40%! av videoströmningstrafiken i USA. För inte länge sedan köpte Amazon upp sajten för 970 milj usd. Twitch.tv har ca 45 milj unika besökare i månaden.

Även Disneys ESPN sänder en del e-sports turneringar och Alphabet lanserade i höstas Youtube Gaming i ett försök att konkurrera med Twitch.tv.
 

Det finns ett flertal större turneringar. Inte minst Dreamhack Open som arrangeras av det i Malung grundade Dreamhack. Ett sådant där källarprojekt som utvecklats över årens lopp och förra året såldes för 244 miljoner kr till MTG.

MTG har även förvärvat 74% i tyska Turtle Entertainment som driver e-sportligan ESL (Electronic Sports Leage kan jämföras med fotbollens Champions League) samt även inkluderar amerikanska ESEA som utvecklat en teknikplattform för e-sporttävlingar. 2016 förväntas e-sport omsätta ca 1 miljard kr för MTGs del.

Första stora globala e-sporturneringen var World Cyber Games i Sydkorea. I Nordamerika anordnar Major League Gaming spelturneringar i USA och Kanada. MLG ägs efter uppköp av Activision Blizzard. Bland de största e-sportturneringarna i Norden är Fragbites Masters.

Spel som Counter Strike, Star Craft, FIFA, Call of Duty, League of Legends, Hearth Stone, Street Fighter, Super Smash Bros. och Dota verkar vara bland de populärast i e-sports sammanhang. Utvecklade av bolag så som Valve Corporation. Activision Blizzard, EA Sports, Capcom och Riot Games.
 

Ett annat bolag som står bakom många turneringar är Nvidia. Bolaget är egentligen ett elektroniktillverkningsföretag med bl.a. grafikprocessorer i produktlinjen.

Konkurrenten AMD har också försökt hänga på, men har fått se sig bli ganska omkörda av Nvidia. Men framtiden är ju som alltid oviss.

Finns det pengar i e-sport för utövarna då? Ja i alla fall om man tar sig till toppen. Vinstpotten som gick till vinnande lag i International Dota 2 Championship 2015 var ca 55 milj kr. Ranking på lag världen över kan man bl.a. hitta på sajten Gosu Gamers.

I skrivande stund rankar en del svenska lag  bra i t.ex. i spelen Dota (Lag Alliance), Counter Strike (Lagen fnatic och Ninjas in Pyjamas) och Hearthstone (Lag Ostkaka).
 

Det verkar, liksom i all annan sport, att pengarna främst genereras via sponsorer och reklam. Sponsor- och reklampengar i sin tur är ju en funktion av hur mycket publik sporten drar. En växande publikskara lockar in mer pengar i sporten. Jag har sett publiksiffran 200 miljoner för e-sport i nuläget nämnas och att den förväntas stiga till ca 350 miljoner tills 2019. Som alltid är det svårt att veta.

Mig veterligen finns ingen helt renodlad e-sports aktie. Det finns istället bolag som drar nytta av trenden och är mer eller mindre involverade på olika sätt och vis. MTGs satsning har varit märkbar på senare tid då man sålt av tv distributions-kanaler för att istället köpa e-sports relaterade verksamheter.

De noterade bolagen som nämnts ovan är. MTG, Amazon, Disney, Alphabet, Activision Blizzard, EA Sports, Capcom, Nintendo, Nvidia och AMD. Av dem är ju MTG och Disney mediabolag, Activision Blizzard , Capcom och EA Sports spelutvecklingsbolag och Nvidia och AMD elektronikbolag.

Hur går dina tankar kring e-sport? Branschen och dess framtid? Tips på fler noterade bolag som investerar i e-sport?

13 juni 2016

Microsoft köper LinkedIn

Ströläste i nyhetsflödet idag och det fanns ju flera nyheter man skulle kunna kommentera på. Fastnade dock för Microsofts annonserade köp av det sociala mediesajten LinkedIn. Beloppet är inte direkt litet, 216 miljarder kr (26,2 miljarder usd).

Vad motsvarar det? Jo Investor. Hela Investor med noterade och onoterade innehav, rubbet.

Nämnde förresten LinkedIn 2014 i samband med ett inlägg kring Sociala medier.

Bolaget var ju redan då värderat i nivå med köpebeloppet, men aktiekursen verkar ha åkt lite berg- och dalbana över årens lopp. Noterade då även att sajten beräknades ha ca 190 miljoner aktiva användare. Idag är samma siffra 106 miljoner. Ser ut som om sajten har svårt att växa. Har själv ett LinkedIn-konto och kan bara bekräfta att aktiviteten är låg.

Störst inom sociala medier är väl ändå juggernauten Google eller Alphabet som det heter nu för tiden. 2014 värderades bolaget till 403 miljarder usd. Idag 493 miljarder usd. Alphabet har ju bl.a. Youtube med sina, enligt uppgift, över 1 miljard aktiva användare. Google+ m.m. Även här har jag naturligtvis under årens lopp experimenterat med en Youtube kanal

Är vi inne på sociala medier så går ju inte Facebook ignorera heller. På två  år har man växt från 1300 milj aktiva användare till 1600 milj. Jag vill minnas att även Instagram och deras 400 milj aktiva användare hör till Facebook också. Facebook är idag värderat till 326 miljarder usd.

Ett bolag som fått se sin aktiekurs falla ganska kraftigt över åren är Twitter. Idag har man ca 310 aktiva användare vilket är lite mer än för två år sedan. Börsvärderingen har dock gått från 26 miljarder usd till 10 miljarder usd. Det är möjligt att Twitters kursfall sedan 2014 har samband med Spartacus Invest intåg i flödet på @Spartacusinvest... Jag ber om ursäkt för det.

Men, tillbaka till ämnet.

Vad tror du Microsoft vill få ut av köpet?

Kommer det bli en succe eller är det pengar i sjön?

Vilka sociala medier använder du?

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (15)

Taggar