Spartacus
Likes
153
Antal inlägg
455
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
27 juli

Roadtrip Tyskland

Nu vankas vardagen om hörnet men innan dess får det bli ett sista "roadtrip" inlägg. Roadtrip "Tyskland" blir egentligen lite missvisande för dagarna spenderades inte över hela Tyskland. Nej i år var det norra delarna som gällde. Schleswig-Holstein, Niedersachsen, Bremen, Hamburg.

Åker man många mil för att komma ned på den varmare, tätbefolkade och kvalmigare kontinenten så möts man i Nordtyskland av skyltar "Das Echtes Nord" vilket för en skandinav blir lite lustigt... Perspektiven är som alltid olika  för olika personer. Inte bara när det gäller aktier.

Det är i alla fall trevligt, gemytligt och hyfsat prisvärt att semestra i Tyskland. Vare sig mat, uteserveringar eller bränsle är vidare dyrt med svenska mått mätt. Vilket bloggkollegan Stefan kan intyga om. Med våra mått mätt så är ju Tyskland också ganska tätbefolkat. Även om jag uppskattar den tyska landsbygden och tyska naturupplevelser så går det inte komma undan att hela Sverige egentligen är en glesbygd i jämförelse. Minsta lilla småstad är som en mellanstor svensk stad. Städerna är storstäder både till storlek och puls.

Åker man nedåt Europa blir det m.a.o. ganska tydligt att Sverige i förhållande till många andra är som en liten företagsam underleverantör med lokal ute på glesbygden. Jag menar inte det som något negativt. Tvärt om. Det finns all anledning att vara stolt över alla fina produkter, företag och människor i vårt avlånga land. Man blir dock påmind om att huruvida en höger eller vänterregering i lilla Sverige genomför en kosmetisk reform hit eller dit ger mycket, mycket mindre påverkan på ekonomin här än vad som händer med ekonomin på kontinenten. Jämförelsen kan också göras som att det lilla företaget ute på glesbygden har två chefer som slåss om vilken färg väggarna i fika-rummet ska ha kontra vad man får in för ordrar i orderboken.

Nog om det. Nu till lite aktier. På landsbygden går det inte undivka mänsklig bebyggelse, vare sig vindkraftverk eller solenergianläggningar. Vesta och Siemens står det på många av snurrorna. Vesta är ju dansk men tyska Siemens är ju ett gigantisk konglomerat. Vill man satsa på brett på industri och teknik så  kan Siemens vara ett bolag som passar en. PE-tal på ca 17 och direktavkastning på ca 3%. Kraftproduktion får tankarna till tyska E.ON.

I mångmiljonstaden och logistikcenturmet Hamburg gick det inte missa Airbus jätteanläggning. Nu är Airbus egentligen franskt, men ibland kan man fråga sig om ett bolags nationalitet är där de har betydande verksamhet, är noterat eller vilka de ägs av!?  Alla dessa mängder av containers i hamnen i Hamburg får Göteborgs hamn att se ut som ett litet fiskeläge. Tänker man mer logistik så är DHL bland de största, som ägs av Deutsche Post. I Hamburg har även ett annat logistikbolag, Lufthansa, sin teknologiska bas med flera tusen anställda.

Vid kusten finns städerna Bremerhaven, Wilhelmshaven och Emden. Inte minst viktig för den tyska bilindustrin. Både som exporthamnar samt för Emdens del, produktion. Volkswagen, Daimler, Porsche och BMW måste ju nämnas i detta sammhang. Kemisk industri, turister och tyska marinen är också väl synliga i dessa trakter.

Överlag är ordningsmakten mer synlig i princip alla länder man åker runt i än i Sverige. Vare det gäller Politi, Polizei eller Politie. På gator, torg och vägar. Det är i alla fall min högst subjektiva uppfattning.

I Bremen, vilket för övrigt är en väldigt trevlig stad även i tyska mått mätt, så finns InBevs anläggning. elller Becks tidigare. Nu för tiden heter det nog förresten Anheuser Busch Inbev och är efter konsilidering en bryggerijätte som är större än till och med det anrika Coca Cola. Får Kopparbergs att likna ett litet hemmabryggarprojekt.

Vi får inte glömma bort Östersjökusten heller. Med anrika Kiel och dess varvsindustri. Där är bl.a. Thyssenkrupp närvarande. Ett besök i den unika U-995 från Andra världskriget stod naturligtvis också på agendan. Minner om en tid då Europas stater inte riktigt var sams.  Nu verkar det ju än en gång blåsa en del orosmoln i närområdet och den som lever får väl se om historien upprepar sig eller ej.

Vackra Lubeck med sin marsipan får väl också nämnas. Liksom att det går naturligtvis inte missa alla kontor som Deutsche Bank och Commerzbank har i Lubeck, liksom alla andra städer.

Summa summarum så såg jag inget annat än att hjulen snurrade på i Tyskland, både bokstavligen som bildligt. Kikade naturligtvis också på villapriserna i en tysk småstad. Svenska småstadspriser verkar vara rena rama fyndpriserna i jämförelse. Jag tror att det har större betydelse hur tysk bostadsmarknad utvecklar sig för svensk ekonomi än vad man tar eller inte tar för en stuga i Sverige.

Sedan måste jag som sista sak påtala att det är högst förunderligt att ett glesbefolkat och långsträckt land som Sverige som är beroende av långa transporter har så höga bränslepriser när tätbefolkade länder där allt ligger vägg i vägg har låga.  Det kostar att åka, inte så farligt härs och tvärs i Tyskland och Danmark, men genom Sverige.

Vilka tyska aktier tycker du verkar intressanta? Äger du några själv?

Avslutar med ett, auf wiedersehen!

9 maj 2015

Låga PE-tal

I dessa tider så kan låga PE-tal locka extra mycket. Ta Coca Cola kontra BMW. Två väldigt välkända varumärken.

PE-talet är högt för Coca Cola (vilket får det framstå som dyrt) men lågt för BMW (vilket får det framstå som billigt). Tar man en snabb titt på det fria kassaflödet framträder en annan bild. Coca Cola drar in ungefär lika mycket pengar som man redovisar i vinst. BMWs fria kassaflöde hänger inte med redovisade vinster., tvärt om. Det har varit negativt vilket naturligtvis kan ha sina förklaringar, men man bör då sätta sig in i varför.

Det finns naturligtvis fler bolag än Coca Cola som drar in lika mycket pengar, eller mer, än vad man redovisar i vinst. Det finns naturligtvis fler bolag än BMW som redovisar högre vinster än vad som dras in netto i pengar, men som typexempel tjänar de väl. Dels för att de är två olika typer av bolag och dels för att de är ytterst välkända (och starka varumärken).

Låga PE-tal hittas idag främst hos bolag som redovisar rekordvinster i dagsläget. Där har vi t.ex. en del fordonstillverkare så som BMW, Volkswagen och Honda. Starkt konjunkturkänsliga bolag. De verkar också gasa på i nuläget eftersom något egentligt överskott av pengar (i form av fritt kassalöde)  inte verkar genereras hos någon av dem.

Min ingångsvinkel i konjunkturkänsliga bolag är att man antingen ska sätta en låg multipel på toppvinster (ca 10) alternativt kika på P/S-tal och långsiktigt hållbara marginaler. Försäljningen svänger nämligen långt mindre än vinsterna eftersom andelen fasta kostnader är förhållandevis stor. Det ger stora vinster när allt rullar för fullt men det blir knappert så fort försäljningen viker.

Jag får lite känslan av att fordonstillverkare har nedförsbacke och medvind samt solen i ryggen samtidigt som de stampar gasen i botten för att krama ur allt som de trimmade motorerna har att ge. Det går ju inte vinna genom att glida fram när alla andra gasar, eller?

Eftersom det finns många nya aktieintresserade i dagens börsklimat så ville jag bara påminna om och uppmärksamma. Kika inte bara på PE-talen. Låga PE-tal behöver inte indikera köpläge. Jag förstår dock lockelsen när allt annat verkar prissättas till PE 20-30, men tänk på att alla PE-tal inte är lika.

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (64)
Aug (7)

Taggar