Spartacus
Likes
153
Antal inlägg
457
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
22 mars

MIILF-uppdatering

Dags för en ny MIILF-uppdatering (Mature Investors I´d Like to Follow).

Den här gången har jag haft lite mer USA-fokus och lagt till två personer. Preem Watsa och Bill Nygren. Preem Watsa håller i rodret i Fairfax. Ett bolag jag blivit lite nyfiken på nu den senaste tiden. Brukar ibland kallas kanadensiska motsvarigheten till Berkshire. Bill Nygren är förknippat med Oakmark. Oakmark är värdeinvesterare bland large cap bolag.

Nog om det. Låt oss kika hur man agerat.

 

Skagen Fonder - Februari

Golar LNG ca 27 usd

Fujitec ca 10,50 eur om via Frankfurt

Teva Pharmaceutical ca 33 usd

 

Simon Blecher - Februari

SCA ca 273 kr

 

Warren Buffett - Q4

Apple ca 113 usd

Delta Airlines ca 46 usd

Southwest Airlines ca 45 usd

United Continental Holdings ca 64 usd

Amazon Airlines ca 44 usd

 

Mohnish Pabrai - Q4

AerCap Holdings ca 42 usd

Southwest Airlines ca 45 usd

 

Donald Yacktman - Q4

Unilever ca 41 usd

 

Preem Watsa - Q4

Kenneay-Wilson ca 21 usd

USBancorp ca 48 usd

USG Corp ca 28 usd

Johnson & Johnson ca 116 usd

 

Bill Nygren - Q4

Nestle ca 72 usd

Fiat Chrysler ca 8 usd

Unilever ca 41 usd

Baxter ca 46 usd

 

Vad tror du om ovanstående köp? Några bolag du är intresserad av?

16 februari

Varför köper Berkshire Hathaway flygbolag?

Berkshire Hathaway senaste 13F visar att man fortsatt köpa på sig flygbolagsaktier. Nu inte tre utan i fyra olika bolag. American Airlines (AAL), United Continental (UAL), Delta Airlines (DAL) och Sothwest Airlines (LUV).

 

 

Eftersom Buffett själv talat mot investeringar i flygbolag under tidigare år så har min personliga gissning varit att det är hans adepter, Tod Combs och Ted Welscher, som uttnyttjat vad de ser som möjligheter och tryckt på köp-knappen.

Skrev lite om det efter förra 13F-rapporten - Buffets flygbolagsköp.

Nu har köpen fortsatt och en annan tanke har börjat slå rot. Vad handlar Berskhire mer och mer om och när syntes det här beteendet sist?

Berskhire handlar mer och mer om att äga helägda rörelser. Mindre och mindre om att göra klipp på marknaden (även om den optionen alltid kommer finnas). Mer och mer av "värdet" i Berskhire ligger i de rörelser som ligger utanför aktiemarknaden. Som en sidonotis kan ju nämnas att detta är affärsrörelser man köpt upp och som enligt regelverket ligger bokförda till det värde man köpt det för. Dess egentliga värde, allt eftersom de växer, ökar ju dock år för år.

Sist Berskhire gick in i en branch man tidigar ratat var då det hela kulminerade med köpet av järnvägsbolaget Burlington Northern Santa Fe (BNSF). Järnvägsbolag var tidigare ratade av Berskhire, men det visade sig sedan att man gjorde bedömningen att branschen konsiliderats och förändrats så pass att det var en numera mycket intressant investering. Kan det vara en liknande utveckling vi ser hos flygbolag?. Mycket riktigt så har ju BNSF, som på sin tid ansågs som en helgalen och dyr investering, blivit en riktig kassako för Berskhire.

När detta begav sig så köpte Berkshire dock inte aktier i bara BNSF. Nej det köptes i fler järnvägsbolag. Är det en upprepning av järnvägsaffärerna vi nu ser i flygbolagen? Ser man att branschen nu förändrats? Ser man möjligheter till uppköp av något flygbolag?

Det lär vi väl få se i sinom tid. Vad tror du?

 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (64)
Aug (7)

Taggar