Spartacus
Likes
153
Antal inlägg
453
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
13 juli 2016

Pokemon Go - En ny speltrend?

Det senaste spelfenomenet verkar vara Pokemon Go. Släppt nu i juli. Ett gratisspel som snart toppade listan på mest nedladdade.

Pokemon Go är ett så kallat augmented reality spel där man integrerar den fysiska och den digitala miljön. Man ska helt enkelt leta runt i sin fysiska värld efter digitala pokemon.

Spelsläppet fick Nintendos aktiekurs att rusa med 25%. Senast jag skrev om Nintendo så var det utifrån konsolbranschens perspektiv.

"Nintendo ser m.a.o. ut som den stora förloraren av de tre i denna hårda marknad som råder. Dock har ju Nintendo några riktigt starka varumärken. Jag tänker bl.a. på Super Mario och Zelda. Eller så är jag bara nostalgisk. Jag tror dock att om Nintendo lägger om strategin och försöker kapitalisera på sina spel och spelfigurer istället för att nödvändigtvis försöka kränga hårdvara också, att bolaget kan vända. Zelda, Mario eller Donkey Kong på t.ex. mobilen kanske skulle kunna attrahera nya kunder. Eller, kanske kan Disney köpa upp bolaget, skrota konsolerna och kapitalisera på spel, filmer, nöjesparksupplevelser och leksaksfigurer baserade på Nintendos-figurer? Ja vi får se vad som händer i framtiden och hur Nintendo lägger upp strategin."

Att man nu lanserar ett spel för mobiler som blir snabbt så populärt visar på att Nintendo fortfarande kan kapitalisera på sina spel. Konsolerna är jag dock fortfarande skeptisk till.

Frågan är nu om det kommer sätta sina spår i försäljning också samt om man har liknande planer för spel som Donkey Kong och Zelda? Vem vem. Snart kanske vi alla hoppar över digitala tunnor i parken eller viftar med svärdet (mobilen?) för att ta ut Goriyas ala Link-style?
 

 

Vad tror du om den här utvecklingen?

Taggar (blogg): 
4 juli 2016

Investeringar i E-sport

E-sport (elektronisk-sport) är en beteckning på tävlingar som görs i olika sorters data- eller konsollspel.
 

 

Begreppet sägs härstamma från Sydkorea där sporten utvecklades på en större skala. Det var spelet Starcraft, utvecklat av Blizzard, som stenen i rullning. Ett spel där man kan spela en av tre raser, terrans (människor), zergs (insektsliknande, koloni byggande ras) eller protoss (utomjordingar med avancerad teknologi och kastindelat samhälle).
 

Sverige har inte varit sena på bollen heller, relativt resten av världen, utan näst efter Sydkorea så har svensk media varit först ute med att göra TV av större events. Mest täckning av e-sport i TV här har troligen TV4 och TV6 haft, ägda av Bonnier respektive MTG (Modern Times Group).

Största sajten för direktsänd videoströmning av e-sport är Twitch.tv. Sajten lanserades 2011 men står nu för ca 40%! av videoströmningstrafiken i USA. För inte länge sedan köpte Amazon upp sajten för 970 milj usd. Twitch.tv har ca 45 milj unika besökare i månaden.

Även Disneys ESPN sänder en del e-sports turneringar och Alphabet lanserade i höstas Youtube Gaming i ett försök att konkurrera med Twitch.tv.
 

Det finns ett flertal större turneringar. Inte minst Dreamhack Open som arrangeras av det i Malung grundade Dreamhack. Ett sådant där källarprojekt som utvecklats över årens lopp och förra året såldes för 244 miljoner kr till MTG.

MTG har även förvärvat 74% i tyska Turtle Entertainment som driver e-sportligan ESL (Electronic Sports Leage kan jämföras med fotbollens Champions League) samt även inkluderar amerikanska ESEA som utvecklat en teknikplattform för e-sporttävlingar. 2016 förväntas e-sport omsätta ca 1 miljard kr för MTGs del.

Första stora globala e-sporturneringen var World Cyber Games i Sydkorea. I Nordamerika anordnar Major League Gaming spelturneringar i USA och Kanada. MLG ägs efter uppköp av Activision Blizzard. Bland de största e-sportturneringarna i Norden är Fragbites Masters.

Spel som Counter Strike, Star Craft, FIFA, Call of Duty, League of Legends, Hearth Stone, Street Fighter, Super Smash Bros. och Dota verkar vara bland de populärast i e-sports sammanhang. Utvecklade av bolag så som Valve Corporation. Activision Blizzard, EA Sports, Capcom och Riot Games.
 

Ett annat bolag som står bakom många turneringar är Nvidia. Bolaget är egentligen ett elektroniktillverkningsföretag med bl.a. grafikprocessorer i produktlinjen.

Konkurrenten AMD har också försökt hänga på, men har fått se sig bli ganska omkörda av Nvidia. Men framtiden är ju som alltid oviss.

Finns det pengar i e-sport för utövarna då? Ja i alla fall om man tar sig till toppen. Vinstpotten som gick till vinnande lag i International Dota 2 Championship 2015 var ca 55 milj kr. Ranking på lag världen över kan man bl.a. hitta på sajten Gosu Gamers.

I skrivande stund rankar en del svenska lag  bra i t.ex. i spelen Dota (Lag Alliance), Counter Strike (Lagen fnatic och Ninjas in Pyjamas) och Hearthstone (Lag Ostkaka).
 

Det verkar, liksom i all annan sport, att pengarna främst genereras via sponsorer och reklam. Sponsor- och reklampengar i sin tur är ju en funktion av hur mycket publik sporten drar. En växande publikskara lockar in mer pengar i sporten. Jag har sett publiksiffran 200 miljoner för e-sport i nuläget nämnas och att den förväntas stiga till ca 350 miljoner tills 2019. Som alltid är det svårt att veta.

Mig veterligen finns ingen helt renodlad e-sports aktie. Det finns istället bolag som drar nytta av trenden och är mer eller mindre involverade på olika sätt och vis. MTGs satsning har varit märkbar på senare tid då man sålt av tv distributions-kanaler för att istället köpa e-sports relaterade verksamheter.

De noterade bolagen som nämnts ovan är. MTG, Amazon, Disney, Alphabet, Activision Blizzard, EA Sports, Capcom, Nintendo, Nvidia och AMD. Av dem är ju MTG och Disney mediabolag, Activision Blizzard , Capcom och EA Sports spelutvecklingsbolag och Nvidia och AMD elektronikbolag.

Hur går dina tankar kring e-sport? Branschen och dess framtid? Tips på fler noterade bolag som investerar i e-sport?

Blog Archive

Blog Archive
2017 (62)
Aug (5)

Taggar