Spartacus
Likes
152
Antal inlägg
418
Följare
43
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
16 juni 2015

Spotify, Telia och framtiden

Spotify är en musikstreaming-tjänst som antagligen de flesta svenskar är bekanta med. Än så länge har man inte lyckats gå med vinst även om omsättningen vuxit med stormsteg. Spotify ska ha ca 40 miljoner användare varav ca 1/4 är betalande användare. Spotify tjänar även pengar via reklamintäkter.

Grundarna är entreprenörerna Daniel Ek och Martin Lorentzon men man har även de stora musikbolagen som mindre delägare; Universal Music, EMI Music, Warner Music och Sony. Inte minst för att deras musik ska kunna erbjudas på Spotify. Spotify betalar ersättning för de låtar som spelas. I genomsnitt ca 4-5 öre per spelad låt. Dock skiljer sig ersättningarna markant mellan olika artister.

Nu i dagarna kom även besked att TeliaSonera gått in som ägare i Spotify. För en pengasumma av 952 miljoner kr (115 milj usd) blev TeliaSonera delägare till 1,4% av bolaget. Detta ger en värdering på ca 70 miljarder kr (8,5 miljarder usd). 2013 omsatte Spotify 5,2 miljarder kr och gjorde en förlust på ca 900 milj kr. Spotify har tagit in nya pengar ett otaliga gånger. Notering på NASDAQ har också varit på gång och det senaste budet är att det kommer ske under 2016.

952 miljoner kr motsvarar ca 0,22 kr/Telia-aktie. Ingen jättesumma, men ändock tillräckligt stor för att skapa en lite sur eftersmak i munnen. Inköp av en liten post i ett förlustbolag är kanske inte riktigt det jag hade tänkt man skulle använt sina pengar till. Å andra sidan en eloge för att man ändå spenderar pengarna på hemmaplan istället för på mutor till utländska diktatorer och deras familjemedlemmar...

Skämt å sido. Kanske leder detta ägande på något sätt till ökad försäljning. Vem vet.

Sedan tidigare har ju Telia lanserat strömmande tv-tjänster. Jag är tveksam till hur pass lönsamt det kan vara. Efter att ha gjort en närmare granskning av mediabranschen kan jag konstatera att de stora drakarna tjänar grova pengar på sitt utbud men de små distributörerna som t.ex. Viasat, Telia m.f.l. pressas mellan att behöva betala bra för "content" och tävla om att få kunder. Ta Telias tv-paket lagom 198 kr/månaden. De kanalerna behöver Telia betala för att få visa. Man har också meddelat om en avgiftshöjning från augusti till 229 kr/mån. Gissningsvis är det inte för att man redan tjänar bra med pengar. Det är för att det är svårt att tjäna pengar på att distribuera kanaler. Mestadelen går till de som äger innehållen.

Jämför det priset med Netflix eller HBO:s 79 kr/mån (7,99 usd/mån i USA). Mycket av innehållet i de strömmande tjänsterna äger ju också dessa bolag (Netflix, Time Warner). Amazon har också en streaming-tjänst liksom det även finns det av Disney, Fox och Comcast gemensamt ägda Hulu för liknande peng.

Konkurrensen är med andra ord stor och då har konkurrensen ändå inte riktigt kommit till Sverige än. Vi har ju enbart våra inhemska aktörer och ett fåtal nykomlingar. Situationen kan bli än tuffare framöver.

Strömmande musik-tjänster har inte riktigt kommit lika långt, men gissningsvis kommer den följa tv- och film branschen i spåren med fler och fler distributörer. Musik-branschen liknar ju TV- och filmbranschen på så sätt att det är ett fåtal stora drakar som sitter med "content". Ett slags oligopol. Detta "content" kan de sedan sälja till de distributörer som erbjuder bäst betalt (eller med dagens teknik sälja direkt till konsument utan mellanhänder) medan de fristående distributörerna måste slåss om kunderna dels mellan sig, dels med detsamma bolag som de köpt rättigheterna från.

Om musikbranschen kommer följa samma mönster så blir min slutsats alltså att TeliaSoneras pengar hade kunnat finna bättre avkastning någon annanstans. Jag hoppas jag får fel.

Taggar (blogg): 
3 juni 2015

Mediabolagens kassakor

När det gäller de stora mediabolagen i USA så som Disney m.fl. så skapar av naturliga skäl nya filmer eller öppningen av nya upplevelseparker (Universal, Disney mf.l.) stora rubriker. Men jag är inte säker på att det är dessa segment som är bolagens kassakor.

Biofilmerna i sig är en förvånansvärt stabil bransch. Vissa år får man fler storsäljare, andra några färre. Marginalerna kan svänga en del beroende på hur det gått. I Disneys fall från t.ex. 3% i rörelsemarginal för det segmentet ett år till 21% ett annat. Filmproduktion kostar ju vad det kostar sedan är det bara att hålla tummarna för att publiken strömmar till. Beroende på om det gör det eller inte så blir ju marginalen därefter.

TV-stationerna är också en väldigt stabil (och reglerad) bransch. Inte mycket action där.

Upplevelseparkerna är relativt konjunkturkänsliga och intjäningen svänger med konsumenternas förtroende.

Men TV-kanaler och programproduktion. Där verkar det genereras pengar. I vått och torrt. Utbudet av kanaler kan idag tyckas vara enormt. Det finns massvis av kanaler att abonnera på (via tv eller via internetuppkoppling). Tillika massvis av kanaler för företag att välja när man vill spendera sin reklambudget. Dock så verkar det ännu inte finnas något stopp på hur mycket den här branschen kan växa. Någon mättnadskänsla verkar ännu inte uppstått (om det någonsin kommer göra det).

Min spontana tanke är att den här branschen borde vara utsatt för hård konkurrens och marginalpress, men vad har jag skådat när jag försökt sätta mig in i det hela? En växande bransch med därtill stigande marginaler!

Disneys omsättning har stadigt vuxit över åren. Disney har kanaler så som ABC Family, Disney Channel, ESPN, History m.fl.

Comcast, kabeloperatören som för ett tag sedan köpte upp NBCUniversal (därav den kortare tidsserien), omsättning inom samma segment har också stadigt vuxit. Comcast har kanaler så som CNBC, Syfy, E! och Style.

21st Century Fox omsättningsökningar har varit exceptionella de senaste 7 åren. 21st Century Fox är ena delen av det tidigare News Corporation vilket splittades 2013. Mycket fokus på nyheter och sport med kanaler så som Fox News, Fox Sports 1, FX, Star India.

Det är samma positiva trend om man t.ex. tittar på Time Warner.Time Warner äger bl.a. Turner och HBO.

Tillväxten verkar ligga på 3-4%/år överlag i branschen. 21st Century Fox sticker ut med en exceptionell omsättningsökning på nära 15%.

Tittar vi då på marginalerna så har de också en stigande trend. Då inte bara från 2008 och finanskrisen (man skulle ju kunna tro att de gick i bott då och sedan återhämtat sig) utan även under en längre period.

Disneys rörelsemarginaler har vuxit år för år från 21% år 2004 till 34% år 2014.

Liknande utveckling och lika höga rörelsemarginaler ser man även hos de andra aktörerna.

Nu är dock frågan. Är marginalerna hållbara? Kommer t.ex. Disney kunna fortsätta se högre marginaler? Den genomsnittliga rörelsemarginalen verkar ligga på ca 30% över en tio-års period. Något högre om man vill täna sig att de senaste åren är det "nya normala".

I klassiska konkurrenssituationer så leder ju ökad konkurrens till pressade marginaler. Trots det enorma utbudet så verkar det dock inte finnas tecken på detta än.

Det man kan ha i åtanke är att om man inte lyckas fortsätta förbättra sina marginaler så kommer vinstökningen inte vara lika fin som den historiskt varit. Vinstökningen har ju varit mycket bättre än själva omsättningsökningen tack vare att man samtidigt sett stigande marginaler.

För Disney och de andra bolagen så utgör vad marginalerna blir inom detta segment en stor påverkan på det totala resultatet. För Disneys del så står detta segment för halva vinsten. Detta är i regel förhållandet för andra bolag också (ej Comcast dock).

3-4% omsättningsökning per år kanske inte låter "sexy", men i kombination med förbättrade marginaler ger det bra effekt på sista raden. Lägg därtill att många mediebolag hellre lägger pengar på återköp av aktier än utdelningar så ger det en än större effekt när man räknar om till per aktie.

Vad är din syn på mediabolagen och branschen som helhet? Blir vi aldrig mätta på kanaler och programutbud? Längtar du tillbaka till då det enbart fanns två statskanaler eller kan du inte tänka dig ett liv utan streamade program var du vill när du vill?

30 maj 2015

Walt Disney Company

Det var väl under 2013 jag började kolla på lite olika mediabolag. Juvelen är Walt Disney Company, men det finns också andra intressanta bolag.

Disney har, förutom starka varumärken en otrolig förmåga att skapa nya (Frost?) och spinna vidare på gamla (Star Wars Rebels?).

Disney har dessutom en väldigt stark ställning inom sport-sändningar via ESPN och anses ofta vara en av de främsta inom sport-sändningar.

Dessutom är de experter på att tjäna pengar på den s.k. eftermarknaden - nöjesparker, leksaker, accessoarer m.m.
 

Disney upplevs också i princip alltid som dyr. Det kvittar när jag egentligen tittat på bolaget så har det upplevts dyrt. Kursmässigt har Disney på senare tid gjort en otrolig resa. Inte minst det här året. Så än en gång blev dyr dyrare, men det brukar ju inte allt för sällan bli så...

Liksom andra mediebolag så lägger Disney över tid mer pengar på aktieåterköp än utdelningar. Det gör att utdelningarna hålls på en relativ låg nivå, men tillväxten får sig en extra "boost" när man räknar om till per aktie.

För verksamhetsåret 2014 blev vinsten 4,26 usd per aktie att jämföra med 2013 års 3,38 usd per aktie. En vinstökning med 26%!

Rullande 12-månaders vinst är nu 4,65 usd/aktie. Hyfsad tillväxt i kombination med återköp gör underverk när man börjar räkna per aktie.

Låt oss ta en djupare titt på segmenten i H1 2015 rapporten.

Disney delar ju upp sin verksamhet i:

Media Networks - Tv-kanaler så som Disney Channel, ABC Family, ESPN m.fl.

Parks and Resorts - Tema-parker och kryssningsfartyg)

Studio Entertainments - Filmproduktion och lansering

Consumer products - Leksaker, kläder m.m.

Interactive - Mobil- och dataspel.

I princip hälften av all vinst genereras av Media Networks. Produktion och lansering av filmer via Studio Entertainments skapar möjligtvis rubriker men är bara en liten del av Disney. Man tjänar lika mycket pengar på Consumer Products (leksaker och dylikt) som själva filmerna.

Parks and Resorts brukar vara den näst viktigaste pengageneratorn och stå för en femtedel av vinsterna.

Rörelsemarginalerna för Media Networks låg H1 2015 på ca 31% (34%). Högre produktionskostnader (det kan kosta på att t.ex. köpa in rättigheter att visa sport) pressade marginalerna något men å andra sidan ökade försäljningen med 12%.

Parks and Resorts visade upp rörelsemarginaler på ca 18% (16%) och en försäljningsökning på 7%.

Studio Entertainment fick ca 27% (24%) i rörelsemarginal men fick se en något lägre försäljning. Det ligger en hel del i "pipen" framöver, Star Wars filmerna, ny version av Djungelboken, ny Tron-film och ännu en Pirates of the Caribbean m.m.

Consumer products fick se rörelsemarginaler på ca 42% (35%) och en försäljningsökning på 17%. Med de marginalerna så får alla föräldrar förklaringen varför pennfordral med Frost-motiv kostar så mycket mer än vanliga blåa...

Nuvarande kurs är ca 110 usd vilket ger en PE TTM om 23,7 och en direktavkastning på 1%.

Balansräkningen är bland de starkaste inom mediebolag (Debt/Equity 0,72). Dock som brukligt inom branschen innehållandes en hel del goodwill och immateriella tillgångar.

Vad anser/tycker du om Disney?

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (47)

Taggar