Spartacus
Likes
153
Antal inlägg
457
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
19 november 2016

Buffetts flygbolagsköp

Lite överraskande så visade Berkshires senaste 13F att köp hade gjorts i tre flygbolag. American Airlines (AAL), United Continental (UAL) och Delta Airlines (DAL).

Överraskande då Buffett ofta uttalat sig mot flygbranschen som sådan. Allt efter hans investering på 80-talet. 1989 köptes nämligen preferensaktier i US Airways till ett tillsynes mycket attraktivt pris som erbjöd 9,25% i utdelning samt rätten att sedan konveretera preferensaktierna till vanliga stamaktier. Bolaget närmade sig sedan konkursens brant och investeringen är en av de få investeringar som Buffett sagt sig ångrat.

När det kommer till flygbranschen så brukar det lyftas fram att det är en bransch med höga fasta kostnader, det råder stor prispress och konkurrens. Det är svårt att bygga kundlojalitet och i det är kort och gott extremt lätt att förlora pengar i den här branschen.

Buffett har skojat om att när han får någon ny ide om att köpa ett flygbolag så brukar han slå ett samtal och deklarera "Hello Im Warren and Im an air-aholic." och då får han hjälp med att motså frestelsen.

Men nu sitter Berkshire ändock på innehav i flygbolag.

Min personliga gissning är att det är Buffetts adepter, Tod Combs och Ted Weschler, som tryckt på köpknappen. De sköter en hel del investeringar på Berkshire. Det är ändock intressant att följa då de är erkänt duktiga  och i en framtid då Buffett och Munger ej längre finns kvar är det inte möjligt att de även styr över större investeringsbeslut.

När det gäller de tre flygbolagen så var köpet i American Airlines överlägset störst. Mer pengar gick in där än i de två andra tillsammans. Så vad är American Airlines för bolag? Vad kan ha lockat?

American Airlines grundades 1930 och ska nu vara världens tredje största flygbolag om man räknar passagerar-kilometer. Man har i sin flygplansflotta över 900 flyg och medan ca 50 snart ska tas ur tjänst så är över 300 nya också beställda och ska tas i bruk mellan åren 2017-2020.

Mindre trevliga detaljer är att ett av American Airlines flygplan kapades och kördes in i World Trade Center 2011. Två månader senare så ansöktes även om konkurrsskydd.

2013 gick man ihop med American Airways och bildade då tillsammans ett av världens största flygbolag. Man  gick då från sex år av förlustår till att visa vinst. Nuläget är sådant att både 2015 och 2016 varit mycket goda år för bolaget. Rörelsemarginalen har skjutit i höjden. Pengar verkar man ha satsat på dels investeringar och dels återköp av aktier. Antalet aktier har gått från 734 till 588 miljoner på drygt två år.

Just det här med stora återköp brukar vara ett signum. Det gillas så vitt jag vet generellt av både Buffett som hans adepter.

I likhet med oljeraffinaderier så har flygbolag troligen haft mycket draghjälp av det sjunkande priset på olja. Det framtida oljepriset är svårt att förutspå, men troligen så gillas det att pengar satsas på att förbättra och bibehålla konkurrenskraften genom investeringar istället för att dela ut dem nu när tiderna är goda.

Sett till nuvarande intjäning, 9,65 usd/aktie, så är PE talet också otroligt lågt, PE ca 5. Trots att det blivit en kursuppgång efter Berkshires 13F. Dock så tycker jag personligen man ska vara ytterst försiktig när det gäller PE-tal och starkt cykliska bolag. Det är som Baloo säger -"svänger om det".

I starkt cykliska bolag kan t.o.m. höga PE-tal vara bättre ingångslägen. Varför? För att vinsterna då är nedpressade. Sett till P/S så är värderingen ca 0,6. Rörelsemarginalerna har svängt kraftigt de senaste 10 åren men räknar man ut ett medel så hamnar det på 2,5%.

Bolaget är heller ej skuldfritt. Långt ifrån.

Personligen är detta inget "case" jag skulle göra ett direktköp av, men jag har full respekt för att jag kanske inte ser hela bilden.Det som i en första anblick lockar överväger inte vad jag bedömmer vara riskerna. Det som i American Airlines fall gått åt rätt håll i några år nu, kan så vitt jag vet vända lika fort igen. Högre oljepris, minskad ekonomisk aktivitet och högre räntor är ett hot. Dock kan man se det hela som en slags hedge också. En hedge för fortsatt goda år för flygbolag. Trenden som är nu kan hålla i sig länge än och då kommer detta troligtvis vara en mycket god investering.

Hur ser du på American Airlines och fygbolagsbranschen?

 

16 november 2016

MIILF-uppdatering

Dags för den populära MIILF-uppdatering! Nej inga foton inkluderas! Ni får helt enkelt använda fantasin när ni tänker er hur det ser ut när Mature Investors I´d Like to Follow ser ut när de agerar på börsen.

 

Hur som helst. MIILF uppdateringarna synar hur en del förvaltare agerat i köpsituationer d.v.s vad har de köpt nu senast?

 

Odin fonder

Oktober

Ahlsell ca 47 kr

Danske Bank ca 194 dkk

Byggmax ca 62 kr

Thule ca 143 kr

Trelleborg ca 163 kr

Man skriver i sin månadskommentar bl.a.

"Lönsamheten i Danske Bank är på väg upp och effektivisering av kostnadssidan fortsätter. Den danska hemmamarknaden har lagt krisen bakom sig och förlusterna är historia. Kapitaltäckningen är god vilket innebär att det för närvarande byggs upp mycket kapital."

 

Skagen

Oktober

Novo Nordisk ca 270 dkk

Hennes & Mauritz ca 255 kr

Bonheur ca 50 nok

Kinnevik ca 225 kr

Unilever ca 42 usd om via NYSE

China Mobile ca 60 usd om via NYSE

I sina kommentarer skriver man bl.a.:

"Novo Nordisk was part of the Vekst portfolio in 2014-15. After a price decline the forward business performance and valuation have become unusually attractive. the global upward trend for diabetes is unlikely to change anytime soon."

 

Mohnish Pabrai

Q3

Southwest Airlines ca 38 usd

 

Donald Yacktman

Q3

Twenty-First Century Fox ca 26 usd

 

Warren Buffett

Q3

American Airlines Group ca 35 usd

Delta Air Lines ca 38 usd

United Continental Holdings ca 48 usd

Phillips66 ca 78 usd

 

Spiltan

Q3

Itab Shop Concept ca 77 kr

Autoliv ca 900 kr

Hennes & Mauritz ca 260 kr

Hexpol ca 77 kr

Troax ca 150 kr

Thule ca 140 kr

I kommentarerna nämns:

"Via en rad förvärv kan nu Itab erbjuda ett helhetskoncept för butiksinredning vilket bör skapa större tillväxt."

 

Mina egna kommentarer

Jag förstår logiken bakom flera av köpen, men inte alla, som MIILF:arna gjort. Bland Skagens köp finns t.ex. en del som även tilldragit sig mitt intresse. När det gäller Pabrai och Buffett så är det två stycken jag hyser mycket respekt för, men varför köper de flygbolag!? Ser ut som om det är någonting som kan bli intressant läsning. Just flygbranschen har ju ofta varit någonting som skytts som pesten.

Spiltan Fonder är också erkänt duktiga. Inte minst har ofta Erik Brändström många kloka tankar. Han var förresten en av mina "sommargäster" i somras. Klicka här för att komma till intervjun. Som H&M-kramare så har jag t.ex. inte svårt för att förstå att man passar på och ökar i Hennes&Mauritz.

Hur tänker du kring bolagen som är listade ovan?

 

15 juli 2016

32-årig Warren Buffett pratar om aktiemarknaden

 

1962 inträffade "The Kennedy Slide" eller "Flash Crash in 1962". Börserna hade stigit och stigit allt sedan den stora kraschen 1929 och folk hade väl helt enkelt vant sig vid att det var det "normala".

S&P500 var nere totalt 22,5%. Jag förmodar panikkänslor kröp upp här och där. Hur kan någonting som bara stigit och stigit i många, många år helt plötsligt sjunka så snabbt?

Framförallt så blev många oroliga för att man tittade mycket på vad som hade hänt 1929 och såg många likheter med vad som hände nu, 1962. En del menade dock på att nedgången inte alls var oväntad, utan en reaktion på allt högre värderingar och förhoppningar på tillväxt, fastän ekonomin ej hunnit växa i samma takt. Börs-pendeln hade helt enkelt svängt för högt och var nu på väg tillbaka igen.

Allehanda "experter" fick naturligtvis låta sig intervjuas - som alltid när det svänger och gungar. Däribland en 32 årig Warren Buffet.En intervju gjord av den lokala TV-stationen KMTV Omaha.

Märker ni hur likt tongångarna om aktiemarknaden går då som nu - ingenting förändras, fastän över 50 år passerat.

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (64)
Aug (7)

Taggar