HANDEL: DAGLIGVARUFÖRSÄLJNING +7,4% I FEBRUARI JMF FEB 2023
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försäljningen inom svensk dagligvaruhandel steg med 7,4 procent i februari, jämfört med motsvarande månad föregående år. Kalendereffekten beräknas till +3,8 procent, vilket innebär att den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick till +3,6 procent.
Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under februari till 1,2 procent jämfört med samma månad föregående år enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 6,2 procent.
Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.
Försäljningsutvecklingen i fysisk butik steg 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln steg 9,8 procent.
Hemleverans steg med 10,9 procent och upphämtning i butik steg med 8,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i oktober till 4,7 procent.