2017-05-19 16:11:33

NEW YORK: UPPÅT I VECKOSLUTET, DEERE RUSAR, S&P +0,6%

STOCKHOLM (Direkt) Stora teknikaktier ledde uppgången på amerikanska börser i den inledande torsdagshandeln med Dow Jones index upp omkring 0,4 procent omkring klockan 16.10. Det tekniktunga Nasdaq kompositindexet steg 0,6 procent. Det breda S&P 500 var även det upp 0,6 procent.

Traktortillverkaren Deere steg 7,3 procent efter att bolaget rapporterat en större vinst än väntat för årets första kvartal. Bolaget höjde sin egen prognos om försäljningstillväxten för räkenskapsåret från 4 till 9 procent. Deere räknar vidare med att nettoresultatet hamnar omkring 2 miljarder dollar, en höjning från tidigare uppskattning som var en vinst på 1,5 miljarder.

Sportskokedjan Foot Locker nådde inte upp till analytikernas förväntningar i sin rapport för det första kvartalet och aktien backade 16 procent.

Aktier i Dynegy steg 27 procent till 9:20 dollar efter att Wall Street Journal rapporterat att Vistra Energy gjort en framstöt om ett möjligt övertagande av Dynegy. Enligt källor till tidningen är de båda bolagen i ett stadium av inledande samtal. Analytikern Ali Agha vid Suntrust skriver att en affär vore strategiskt vettig och inte borde komma som någon överraskning. Han har räknat fram ett teoretiskt värde på 14 dollar per aktie för Dynegy.

Wal-Mart, som steg 3,2 procent på torsdagen, lyfte ytterligare 1,1 procent på fredagen efter att BMO höjt rekommendationen till "market perform" från "underperform".

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligation noterades 2 punkter upp till 2,25 procent.