2017-05-19 14:59:02

NEW YORK: PLUSÖPPNING VÄNTAS, DEERE VÄXLAR UPP PÅ STARK RAPPORT

STOCKHOLM (Direkt) USA-börserna väntas börja veckans sista handelsdag med stigande index, sedan fokus på president Donald Trump åtminstone för tillfället lagt sig något. Uppgifter om att Trumps budgetförslag kommer att innehålla 200 miljarder dollar till infrastruktursatsningar över en tioårsperiod kom från Reuters, som hänvisade till källor i Vita huset.

Vid 14.50-tiden noterades terminerna för Dow Jones industriindex och för S&P 500 upp 0,2 respektive 0,3 procent. Terminen för Nasdaqs 100-index handlades upp 0,4 procent.

De ledande börserna i Europa stärktes också på eftermiddagen, med några tiondels procent i Frankfurt och med en hel procent i Madrid, där uppgifter om att storbanken Santander förbereder ett övertagande av rivalen Banco Popular bidrog till den positiva stämningen.

Oljepriset fortsatte att ticka uppåt då Brentoljan handlades för drygt 53 dollar och WTI-oljan för omkring 50 dollar per fat, vilket väntas ge bränsle åt energisektorn.

Traktortillverkaren Deere stärktes markant i förhandeln där aktien var upp nästan 7 procent efter att bolaget rapporterat om en större vinst om väntat för årets första kvartal. Bolaget höjde sin egen prognos om försäljningstillväxten för räkenskapsåret från 4 till 9 procent. Deere räknar vidare med att nettoresultatet hamnar omkring 2 miljarder dollar, en höjning från tidigare uppskattning som var en vinst på 1,5 miljarder.

Dynegy steg kraftigt i förhandeln, cirka 24 procent, sedan Wall Street Journal rapporterat om att Vista Energy gjort en framstöt om ett möjligt övertagande av Dynegy. Enligt tidningens källor är de båda bolagen i ett stadium av inledande samtal. Analytikern Ali Agha vid Suntrust, som skriver att en affär vore strategiskt vettig och inte borde komma som någon överraskning, har räknat fram ett teoretiskt värde på 14 dollar per aktie för Dynegy, som stängde på dryga 7 dollar på torsdagen.

Sportskokedjan Foot Locker missade analytikernas förväntningar gällande såväl vinsten per aktie som försäljning i jämförbara butiker för det första kvartalet. Aktien tappade 11 procent i förhandeln.

Noteringar vid 14.50-tiden
(jämfört med nivån vid USA-stängning föregående handelsdag)

Terminen för DJIA +0,16%
Terminen för S&P 500 +0,26%