2017-05-19 17:37:28

NORDEN: UPPÅT I NORDEN, LAXPRISER LYFTE OSLO

STOCKHOLM (Direkt) Det var uppåt på nordiska börser på fredagen med samlingsindexet Vinx 30 upp 0,7 procent.

I Danmark steg OMXC20CAP 0,7 procent och bland enskilda aktier gick Pandora starkast och steg 3,5 procent.

"Pandora, DSV och FLSMidth sticker ut lite här hemma, och de var också några av de som fick en hård smäll i går. Det är en del av den volatilitet som tagit sig in på marknaden", sade Otto Friedrichsen, aktiestrateg vid Formuepleje, till Ritzau Finans.

Oslobörsen steg 1,4 procent på fredagen och i toppen fanns flera fiskodlingsföretag, som gått starkt efter att priserna på lax fortsätter rusa i höjden.

Färsk lax med leverans nästa vecka kostar nu 76-77 norska kronor kilot, uppgav industrikällor för Intrafish enligt TDN Finans.

"Det vi ser nu är galenskap", sade en europeisk fiskhandlare till Intrafish. Någon uppenbar förklaring till den fortsatta prisuppgången finns inte heller.

"Nivån är skrattretande hög. Det är väldigt märkligt", sade en annan handlare till sajten.

Lerøy Seafood steg 3,9 procent på fredagen, Marine Harvest och Grieg Seafood steg 2,8 respektive 2,5 och Bakkafrost steg 2,4 procent.

Helsingforsbörsen steg 1,3 procent på fredagen, med YIT och Konecranes som klättrade mest, 4,5 respektive 3,6 procent. Åt andra hållet gick Neste, som backade efter nyheten att Finska regeringen föreslår att minska innehavet i bolaget från 50,1 procent så att de håller minst 33,4 procent. Aktien föll 0,4 procent till 37:19.