355
Följare
53
Medaljer
0
Om användaren
Jag är en helt vanlig kille i 30-årsåldern som har en förkärlek till utdelningsinvestering. Köper gärna aktier på den Amerikanska marknaden med betoning på KÖPER. Försäljningar sker sällan och då endast om bolagen visar minskad vinst eller kapad utdelning under en längre period.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Elon Musk, Bokrecension

Idag har jag läst ut boken "Elon Musk - Tesla, SpaceX och jakten på en fantastisk framtid" och tänkte därför skriva en lite recension.

Ber om ursäkt för den dåliga bilden och ostmackorna

Jag hade faktiskt inga större förväntningar när denna boken köptes men var ända tvungen att läsa den eftersom jag är ett stort Tesla-fan och har blivit mer och mer intresserad av solenergi och energilagring. Boken är skriven av en man vid namn Ashlee Vance (jag trodde först det var en kvinna) och vad som är trevligt är att den är relativt ny, 2015 skall boken ha haft premiär.

Denna bok är uppbyggd på samma sätt som liknande böcker brukar byggas upp dvs i kronologisk ordning. Man får i början följa Musk från barndomen i Sydamerika, sedan dras man vidare till Kanada och slutligen USA. Innan jag går in på detaljer så måste jag säga att boken genrellt sett känns stundtals ganska hoppig och ibland osammanhängande i texten. Det hoppas hej vilt från en sak till en annan och ibland är det svårt att hänga med. Det kan mycket väl vara så att översättningen från Engelska till Svenska inte har blivit riktigt 100% men detta är iaf intrycket jag fick i början. Man vänjer sig dock ganska fort och det är inget större störningsmoment när man väl har blivit biten av boken.

Som sagt, boken går i princip genom hela Elon`s liv fram till nutid. Det var väldigt intressant att läsa om hur hans uppväxt var och varför han har blivit som han är. Ibland undrar man hur folk blir sådär extremt förmögna och när man läst denna bok förstår man att de som startar upp bolag och sedan säljer vidare till stora "Hajar" kan bli extremt förmögna på ett ögonblick.

Även om det stod att Musk kom till Kanada med bara några hundra dollar på fickan fick jag intrycket av att han alltid har haft tillgång till stora summor pengar från sina föräldrar (framförallt sin far!?) när det krisade sig. Det känns lite som att han har haft väldigt bra förutsättningar till att bli rik och kunna satsa på sina företag och visioner. Men så är det ofta, pengar föder pengar. Med detta sagt så är det verkligen inte så att jag försöker förminska hans prestationer men det ska ändå poängteras att Elon aldrig har varit nån "fattiglapp"

Boken var något seg i början men efter ett tag börjar den hetta till när Elon har flyttat till USA och börjar starta upp sina internetbolag. Det är väldigt intressant att läsa om hur allt började och intrigerna inom företagen. Den största delen av boken fokuserar på SpaceX och Tesla men man får även reda på en hel del om Elons ledarstil och privatliv.

Efter att ha läst om alla problem och svårigheter, både med Tesla och SpaceX undrar jag, hade han bara tur? Det kunde lika gärna slutat i konkurs för båda bolagen men p.g.a tillfälligheter blev det inte så. Boken målar gärna ut Musk som en rockstjärna i likheter med Tony Stark från filmen Ironman, och kanske är det så han vill bli framställd eftersom det hänger en Ironmandräkt i fullstor skala på SpaceX`s kontor...

Rekommenderar jag denna boken till folk som inte vet vem Elon Musk är? Njaa tveksamt.... Dock är den otroligt intressant att läsa för folk som behöver motivation till att leda ett företag, till dig som gillar rymdteknik och för alla Teslaintresserade. Just SpaceX-delen var faktiskt det som var mest intressant för mig, även om jag är mer inne på elbilar.

När vi ändå är inne och pratar om SpaceX så kommer bolaget faktiskt att skjuta upp en raket och kapsel ikväll ca 11:00 Svensk tid om jag räknat rätt, det är riktigt häftigt att titta på detta live via www.spacex.com Det unika med denna uppskjutning är att bolaget använder sig utav en återvunnen kapsel (Dragon) Själva landningen av raketen brukar också vara riktig spektakulär och nästan overklig!

Jag är otroligt taggad på att se om/när SpaceX kommer att bli börsnoterat. Fick man svar på detta i boken? Nja jag lämnar den frågan till Er läsare genom att säga, läs boken ;)

Boken finns att köpa på diverse Svenska boksidor online t ex bokus och Adlibirs för ca 55 kr. Jag skulle dock rekommendera att köpa den något dyrare upplagan som är skriven på Engelska för att få ett lite bättre "flow" i texten.

Är det någon mer av Er läsare som har läst denna bok?

Taggar (forum):
Taggar (blogg):