Spartacus
Likes
151
Antal inlägg
385
Följare
42
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed

Blogg

Varför köper Berkshire Hathaway flygbolag?

Berkshire Hathaway senaste 13F visar att man fortsatt köpa på sig flygbolagsaktier. Nu inte tre utan i fyra olika bolag. American Airlines (AAL), United Continental (UAL), Delta Airlines (DAL) och Sothwest Airlines (LUV).

 

 

Eftersom Buffett själv talat mot investeringar i flygbolag under tidigare år så har min personliga gissning varit att det är hans adepter, Tod Combs och Ted Welscher, som uttnyttjat vad de ser som möjligheter och tryckt på köp-knappen.

Skrev lite om det efter förra 13F-rapporten - Buffets flygbolagsköp.

Nu har köpen fortsatt och en annan tanke har börjat slå rot. Vad handlar Berskhire mer och mer om och när syntes det här beteendet sist?

Berskhire handlar mer och mer om att äga helägda rörelser. Mindre och mindre om att göra klipp på marknaden (även om den optionen alltid kommer finnas). Mer och mer av "värdet" i Berskhire ligger i de rörelser som ligger utanför aktiemarknaden. Som en sidonotis kan ju nämnas att detta är affärsrörelser man köpt upp och som enligt regelverket ligger bokförda till det värde man köpt det för. Dess egentliga värde, allt eftersom de växer, ökar ju dock år för år.

Sist Berskhire gick in i en branch man tidigar ratat var då det hela kulminerade med köpet av järnvägsbolaget Burlington Northern Santa Fe (BNSF). Järnvägsbolag var tidigare ratade av Berskhire, men det visade sig sedan att man gjorde bedömningen att branschen konsiliderats och förändrats så pass att det var en numera mycket intressant investering. Kan det vara en liknande utveckling vi ser hos flygbolag?. Mycket riktigt så har ju BNSF, som på sin tid ansågs som en helgalen och dyr investering, blivit en riktig kassako för Berskhire.

När detta begav sig så köpte Berkshire dock inte aktier i bara BNSF. Nej det köptes i fler järnvägsbolag. Är det en upprepning av järnvägsaffärerna vi nu ser i flygbolagen? Ser man att branschen nu förändrats? Ser man möjligheter till uppköp av något flygbolag?

Det lär vi väl få se i sinom tid. Vad tror du?

 

Investerarfysikern's picture
707
1090
128
0
Investerarfysikern

Det är intressant att se att Berkshire köpt flygbolag. Tror det kanske kan ligga något i det. Också här i norden så är flygbolagen riktigt billiga, t.ex. SAS och Finnair, med farhågor att det kommer gå dåligt för dem/hård konkurrens. Det är svårt att strida med marginaler, speciellt med många konkurrenter. Men det kanske vänder, speciellt om bolagen har trogna kunder. Norwegian verkar ha visat vägen här och SAS verkar ha anammat liknande tankesätt. Jag tror att flygbolag kan vara ett bra köp både här i Norden och i USA. Jag tar inga aktiva köpbeslut i aktier, men SAS ligger i alla fall i alla mina kvantitativa portföljer.

En annan som köpt flygbolag är Mohnish Pabrai. Han pratar om det och Buffetts val att göra detsamma i The Investors Podcast, kan rekommendera det avsnittet. Han gillade speciellt Southwest Airlines. 

Anonymous's picture
Flygis (ej registrerad)

Med tanke på vad Buffet och Co historiskt haft för syn på flygbolag, med all rätt, så är det mycket mycket intressanta investeringsbeslut som tagits. Skulle vara kul med en kommentar av bolaget själv. 

Flygbranschen har i Sverige sedan avregleringen varit grovt överetablerad. Jämför man 90 talet och början av 00 talet med nu så har dock något hänt. Det finns inte många bolag kvar.  Kanske är det något liknande som sker i Nordamerika även om jag tvivlar på det och att det på det sättet kommer gynna de stora spelarna som Berkshire köpt in sig i? Jag vet inte. Men jag tror inte Berkshire köper bara för att det är "billigt". De måste se någon marknads stuation i branschen som är mycket unik och som tidigare inte skådats. 

Anonymous's picture
Flygis (ej registrerad)

Tänkte även säga att det är grymt drag i flygbranschen just nu internationellt sätt. Senast det var så mycket jobb inom banschen var runt 2007... vi vet alla vad som hände senare. Men Flygbranschen brukar vara sencyklisk och själv sitter jag och väntar på att det ska smälla snart.... men detta vet ju Berkshire givetvis om så att de investerar i en uppåtgående trendmaskin har jag också svårt att se. 

Mycket förbryllad. 

Spartacus's picture
151
385
42
0
Spartacus

@Investerarfysikern - Tack för tipset! Ska lyssna på det. Kan inte mycket om SAS, men jag kan vid en snabbtitt se att de nuvarande nyckeltalen ser ju fina ut i alla fall.

Spartacus's picture
151
385
42
0
Spartacus

@Flygis - Det har ju varit en rejäl konsolidering i USA i alla fal. Möjligtvis är det detta som öppnat upp för att affärerna ska bli bättre, men som du säger det brukar ju smälla. Jag ser inte att flygbranschen skulle ha någon egentlig "vallgrav" att parera med. Kanske är den dock på väg att bli en bransch där nya aktörer kommer få svårt att komma in när väl oligopol är etablerat?

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (33)

Taggar