Vägen till Frihet
Likes
194
Antal inlägg
243
Följare
74
Medaljer
0
Stad
Stockholm
Om användaren
Vi sitter fast i ekorrhjulet och vill hitta vägen ut! Vi vill ha mer tid att umgås med varandra och mer tid att lägga på projekt som betyder något för oss - på riktigt. Vår dröm är att kunna sluta arbeta (om vi vill), flytta till ett varmare land och leva av våra passiva inkomster. Följ vår väg till frihet och vår kamp att bygga upp en "pengamaskin" som gör det möjligt för oss att realisera drömmen.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Kvaerner och KBR vann stort Sverdrup-kontrakt

Som jag skrev om i februari i år (http://vagentill-frihet.blogspot.se/2015/02/kopt-klovern-pref-och-stort-...) så var det Ratos innehav Aibel som vann det första riktigt stora kontraktet avseende utveckling av en plattform till Johan Sverdrup-fältet. Enligt vad jag hört så blev Kvaerner då tvåa och jag gissar att den förlusten sved. Dock fanns hoppet så klart kvar om att Kvaerner skulle kunna vinna nästa större kontrakt, men konkurrensen var hög så det fanns ju knappast några garantier.

För några dagar sedan kom dock nyheten om att Kvaerner tillsammans med KBR vunnit ett stort kontrakt avseende att bygga och leverera en "Utility and Living Quarter platform" till Johan Sverdrup-fältet. Ordersumman beräknas uppgå till c:a 6,7 miljarder NOK. Projektet påbörjas omedelbart, men själva byggnationen beräknas starta först våren 2016. Under 2017 är projektet som mest intensivt och då beräknas så många som 1500 - 2000 personer vara involverade. För mer information, se http://www.kvaerner.com/toolsmenu/Media/Press-releases/2015/Kvarner-ASA-...

I och med detta kan jag konstatera att alla större kontrakt avseende det gigantiska Johan Sverdrup-fältet hittills har vunnits av norska bolag. I mitt tidigare inlägg Signaler med positiv inverkan på olje- och gasmarknaden? från november 2014 (http://vagentill-frihet.blogspot.se/2014/11/signaler-med-positiv-inverka...) var jag inne på att det nog skulle vara en stor fördel att vara ett norskt bolag när det väl kom till kritan. Vi får väl dock utgå ifrån att nationaliteten inte var avgörande, men Statoil är ju trots allt statskontrollerat så det är väl inte att sticka ut hakan allt för mycket om jag säger att den norska staten gärna väljer inhemskt då det leder till såväl arbetstillfällen som skatteintäkter?

Det ska bli mycket spännande att se till vilket bolag nästa större kontrakt går till. Om jag förstått saken rätt ska fyra plattformar utvecklas under fas 1 så då bör det finnas två kontrakt kvar att slåss om. Min gissning är att nästa bolag också kommer vara norskt. Någon som vill sätta emot?

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (7)